Mahar Sebuah Cinta

Dicatat oleh Mohd Ridzuan Bin Nazri | | Posted On Sabtu, 9 Januari 2010 at 12:39 PTG

Salam bicara indah bahasa,budi perketi tututan sunnah..Hidup perlukan matlamat berlandaskan fitrah sebagai insan yang bergelar muslim.Seluruh bicara hati ke hati adalah suatu kajaipan yang penuh dengan perasaan cinta dan harapan kepada kekasih yang belum pasti menjadi realiti.Sebuah cinta adalah berpaksi kepada tututan agama dan tatasusila yang wajib untuk kita ikuti..

Mahar cinta suci adalah lakaran kekasih kepada kekasih di dalam alam pernikahan.Mahar adalah sebuah mahligai istana seorang lelaki yang inginkan mahkota suci seorang wanita yang bergelar isteri..Mahar bukan suatu harga yang boleh dijual beli hanya dengan cinta semata - mata, namun perlu diikat dan dimeterai di atas dasar fitrah sebagai hamba Allah.Wang bukan nilaian harga yang semata - mata inginkan mahkota yang penuh sujud dan taat kepada Allah..Lantaran begitu, mahar adalah suatu aku janji taat setia kepada tanggungjawap yang meniti kesyurga abadi..





Mahar Cinta Suci..


Firman Allah .Dan sebaliknya dihalalkan bagi kamu perempuan -perempuan yang lain daripada tersebut itu, untuk kamu mencari isteri adalah dengan harta kamu secara bernikah.

Sebuah kalam yang penuh dengan hikmah dan hikmat untuk membina sebuah kehidupan yang penuh dengan duri dan ranjau.Maka mahar bukan penghalang sebuah janji kasih kita kepada apa yang kita ingin miliki.Sesungguhnya akad nikah memberikan kesan yang besar, kekal untuk suatu tempoh masa yang panjang serta penuhi dengan tanggungjawap.Maka cinta suci adalah berlandaskan akad yang sah dengan megikut janji prasyarat syariat.Akad yang sah dibina atas mahar suci yang berlandaskan akhlak dan agama sebagai benteng untuh yang penuh dengan keikhlasan.Kesucian sebuah mahar suci adalah berpokokkan dengan agama sebagai perisai juang demi pertahankan maruah mahar cinta suci.

Kalau agama jadi penghias diri, jiwa serta maruah. Maka akhlak adalah kelembutan dan kepribadian yang membina suatu keistimewaan dan kehebatan seorang lelaki..Indahnya sebuah kekasih jikalau mahkota setia dengan kepribadian islam..

Untuk akhirnya mahar cinta suci adalah sebuah akad janji setia kekasih yang berpatrikan islam sebagai perisai penyelamat.Oleh itu, bina sebuah kehidupan yang bermatlamatkan syurga dan kerahmatan dunia dan akhirat...

Comments:

There are 0 ulasan for Mahar Sebuah Cinta

Catat Ulasan